چرا گل دلیخت با VAR بازبینی نشد؟
کد خبر: 1952

چرا گل دلیخت با VAR بازبینی نشد؟

مدافع هلندی بایرن مونیخ معتقد است که در بازی با رئال مادرید، تیم داوری در صحنه گلش مرتکب اشتباه شد. اکنون این پرسش پیش می‌آید که چرا صحنه بازبینی نشد؟

ماتیس دلیخت که شب گذشته (چهارشنبه) در وقت‌های تلف‌شده نیمه دوم بازی برگشت با رئال مادرید در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا گل تساوی تیمش را به ثمر رساند، اما کمک‌داور پیش از شوت زدن او به سمت دروازه‌ رئال پرچم خود را به نشانه آفساید بالا آورد و مارچینیاک (داور بازی) هم گل را مردود اعلام کرد، گفت: کمک‌داور پس از بازی به من گفت "عذرخواهی می‌کنم، من اشتباه کردم".

وی ادامه داد: قانون می‌گوید اگر صحنه آفساید واضح نیست، باید اجازه دهید بازی ادامه پیدا کند. وقتی هم در دقیقه پایانی بازی اینطور سوت می‌زنید و بازی را متوقف می‌کنید، این اشتباهی بزرگ است. نمی‌دانم که آن صحنه واقعاً آفساید بود یا نه، اما در چنین شرایطی VAR (کمک‌داور ویدئویی) می‌تواند صحنه را بازبینی کند. داور اما این کار را نکرد. شما چطور می‌توانید ببینید که آفساید بود یا نه؟ این مایه شرمساری است.

توماش لیستکیویش کمک‌داور بازی شب گذشته، پیش از اینکه دلیخت بخواهد شوت منجر به گل دوم بایرن را بزند، پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد و همین باعث شد که شیمون مارچینیاک (داور بازی) بلافاصله سوت خود را به صدا در بیاورد. بازیکنان رئال دست از دفاع کشیدند و در همان لحظه مدافع هلندی بایرن، دروازه لونین را گشود. در آن لحظات بایرن 2 بر یک در نتیجه عقب بود و در صورتی که این تصمیم گرفته نمی‌شد، نتیجه در مجموع دو دیدار به تساوی 4-4 کشیده می‌شد و بازی به وقت‌های اضافه می‌رفت.

چرا گل بایرن توسط VAR مورد بازبینی قرار نگرفت؟

از زمان که فناوری کمک‌داور ویدئویی در سال 2016 معرفی شد، داوران صحنه‌های مشکوک از جمله صحنه‌های مشکوک به آفساید را با این فناوری بررسی می‌کنند، این در حالی است که در حال حاضر در بازی‌های لیگ قهرمانان از فناوری آفساید‌گیری نیمه‌خودکار استفاده می‌شود، فناوری‌ای که از دوربین‌هایی برای نظارت بر حدود 30 نقطه از بدن هر بازیکن استفاده می‌کند.

طبق گزارش نشریه انگلیسی «اتلتیک»؛ در بازی شب گذشته، زمانی که مارچینیاک سوت خود را به نشانه آفساید به صدا در آورد، بازی پیش از شوت دلیخت متوقف شد و بازیکنان رئال مادرید دست از دفاع کردن کشیدند، به همین خاطر این صحنه دیگر نمی‌توانست توسط VAR بررسی شود چون بازی به نوعی قبل از گل متوقف شده بود و حتی لونین (دروازه‌بان رئال ) هم واکنشی نشان نداد.

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) در ماه ژانویه 2023 پس از کلاس توجیهی که برای کمک‌داوران اروپایی در شهر رُم داشت، اعلام کرده بود که وقتی فناوری VAR در یک مسابقه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کمک‌داوران توصیه شده در صورت تردید داشتن در مورد آفساید احتمالی پرچم خود را بالا نبرند و اجازه دهند بازی ادامه پیدا کند.

 

منبع: تسنیم

دیدگاه‌تان را بنویسید

 

پربازدیدترین

پیوندها

آخرین اخبار